maandag, januari 23, 2006

Da Vinci Code


Vandaag las ik in de krant dat op het filmfestival van Cannes de 'Da Vinci Code' zal voorgesteld worden. Benieuwd of de film even goed is als het boek. Ik heb toch een beetje twijfels. Zo kan ik mij Tom Hanks moeilijk voorstellen als de leraar uit het boek. We zullen echter wel zien, want dat doe ik zeker !
Waarom zou men de Da Vinci Code verfilmd hebben en niet Het Bernini Mysterie ? Persoonlijk vond ik dat een veel beter boek ! Ondertussen zal zowat de helft van de wereldbevolking beiden wel gelezen hebben. Incluis de Chinezen. Hoe zouden die reageren ? Da Vinci zullen ze zeker wel kennen, China is geen barbaars land en had (heeft ?) een hoogstaande cultuur. En met al die Chinese invloed momenteel in het westen (voetbal, staalindustrie, textiel, restaurants, wasserijen, enz) denk ik wel dat zij ook dit zullen appreciƫren. Misschien reproduceren zij de film zelfs wel. Met auto's doen zij dit nu ook al. Hoe zou de film dan heten ? -nr.78- ? Vinsji Koda ?
Hopelijk gebruiken ze een originele afbeelding van de Mona Lisa als ze dit willen doen en geen karikatuur ervan.
Misschien is het zelfs na drie reproducties een goede film. Wie weet !
Enfin, als hij hier in de zalen komt (de originele film met Tom Hanks !) ga ik toch kijken. Ik ben benieuwd of het een even grote hype zal zijn als het boek. Jammer dat ik dan geen aandelen in de productie genomen heb, mijn spaarcentjes zouden nogal aangroeien.