dinsdag, januari 24, 2006

Ernest Hemingway


Eerst eventjes voort gaan over gisteren. Daarnet las ik in de catalogus van Bol (Nederlandse internet boekenwinkel) dat in februari het nieuwe boek van Dan Brown uitkomt : De Delta conceptie. Toch toevallig hé, net nu ook de verfilming van de Da Vinci Code in de zalen komt. Ik heb de indruk dat Dan Brown naast een begenadigd schrijver ook een gewiektst zakenman is. Enfin aan mij zal hij een stuivertje verdienen : ik kocht en las zijn vorige werken, ga zeker de film bekijken en heb ook zijn nieuwe telg gereserveerd.
Gisterenavond heb ik, deels uit verveling, gekeken naar City of Angels. Na enkele minuten werd ik toch gegrepen door het verhaal. Snik snik ! Toch denk ik dat er nog veel meer in zat : de karakters konden beter uitgediept, de confrontatie met een 'hoger iets' van Meg Ryan kon veel verder gegaan zijn, de uiteindelijke plot was te samengebald. Toch zat er een opmerkelijk gegeven in, niet echt een rode draad, maar verschillende malen komt er een boek van Ernest Hemingway naar voor. Het kan een ode zijn aan deze grote schrijver. Hij schreef niet alleen verschillende geëngageerde werken, maar had zelf ook een avontuurlijk leven. Als vriend van Cuba (en daarmee ook van Fidel) was hij en is hij nog in Amerika niet altijd geliefd. Zijn 'Voor wie de doodsklokken luiden' en 'De oude man en de zee' zouden toch door meer mensen moeten gelezen worden. Echte aanraders !

1 Comments:

Blogger Goele said...

En niet te vergeten bij City of Angels:
de schooone soundtrack van The GooGoo Dolls: Iris
Hmmmmm......

9:27 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home