donderdag, februari 02, 2006


Gisteren ook naar de Grote Geschiedenisshow op Eén gekeken ? Ik wel en ik heb me best wel geamuseerd met dat stukje Viking informatie. Ook een en ander geleerd : het ontdekken van het dekbed, de wasplank, het nut van ajuinsoep.
Wat me vooral bijblijft is het item over het runen schrift. Hierover kan wel iets verteld worden. Bijvoordeeld dat 'rune' is afgeleid van 'runa' wat fluistering, geheim of mysterie betekent. Ook dat het runen schrift van rechts naar links moet gelezen worden, net zoals Arabisch. Dat elk teken niet alleen als een letter kan gelezen worden, maar ook als een begrip dat verbonden is met een god, een dier. Dat elk teken staat voor iets astrologisch en iets esotorisch. Vandaar dat er voorspellingen gedaan worden met rune tekens, meestal gigrift op stenen.
Er bestaan ook verschillende versies van het rune alfabet. Het meest gebruikte, nu nog, is het 'oude Futhark'. Nog steeds worden stenen met deze rune reeks gebruikt door hedendaagse druïden en wicca's om voorspellingen te doen.
Ik zou zeggen : Verdiep je hierin en voorspel de toekomst voor de vrienden, familie enz... Misschien hou je er een goed betaalde bijverdienste aan over en kan je naar IJsland, Noorwegen of Denemarken op reis om nog meer te weten te komen over de Vikings. (je mag natuurlijk ook op je luie krent gaan liggen in Kreta of een ander zonnig eiland)